Mengelola Sampah

Tong sampah ini terletak di bagian depan  rumah sakit KMC, Kedah. Berbeda dengan kebanyakan tempat sampah, siapapun tidak merasa risih dengan keberadaannya. Warna latar hijau dan gambar botol, kertas, kaleng dan buah apel tidak membuat kita jijik.

Dengan pembagian tempat sampah seperti ini, proses daur ulang (kitar semula) tentu akan lebih mudah. Seperti tertera di kiri bawah, selamatkan lingkungan (save the environment), hari ini kita menghadapi masalah sampah yang merusak persekitaran hidup manusia. Terutamanya, sampah plastik telah menyerbu banyak ruang hidup kita.

Dengan perlakuan terhadap sampah secara baik, pandangan kita terhadap bahan-bahan buangan tentu akan berubah. Namun demikian, betapapun tong sampah berada di mana-mana tidak berarti kita menggunakan bahan-bahan mudah buang seenaknya. Konsep penggunaan kembali (reuse) terkait penyelamatan lingkungan layak diperhatikan. Kalau hanya membeli sepotong sabun mandi, kita bisa menggunakan kantong baju sebagai tempat menyimpan, bukan tas plastik yang seringkali disodorkan oleh penjual. Maukah kita?

Comments

daman said…
sangat inspiratif.. yang jadi soal bangsa kita ini sudah berteologi ikhlas ala buang kotoran... mantaap !!
annaz 安阿兹 said…
Wah..memang sangat cantik tong kitar semula warna hijau epal ni... Sangat sukar untuk mengubah mentaliti masyarakat secara total ke arah kelestarian alam ..dan nampaknya harus bermula dengan kita sendiri.. Semoga lebih banyak usaha yang dijalankan oleh pihak institusi pengajian tinggi agar lebih ramai golongan berpendidikan tinggi mempunyai kesedaran tentang penjagaan dan justeru itu menjadi sebahagian daripada anggota pencinta alam bukan sekadar dengan mulut sahaja tetapi juga melalui tindakan dan usaha mereka

Popular posts from this blog

Distansiasi dan Apropriasi

Ramadan di Bukit Kachi [21]

Lautan Fragmen