Wednesday, August 03, 2005

Perpustakaan Hamzah Sendut

Di lantai 3, saya acapkali duduk membaca dan melihat lanskap yang menyedapkan mata. Terlihat kantor pos, dewan budaya dan lalu-lalang mahasiswa. Ada yang diam, bergerak dan tampak harmoni.

Ingin saya menikmati berlama-lama dan tak beranjak agar tuntas mencerap anugerah yang terhakis oleh rutinitas. Di sini, saya menghabiskan hari-hari untuk mencari bahan bacaan. Disertasi yang saya tulis membutuhkan banyak rujukan agar memungkinkan untuk memahami tema yang ditulis.

Di sini pula, saya juga membaca koran, menonton film di ruangan media dan tentu saja kadang tertidur di ruangan musik. Bahkan, saya juga meminjam novel, cerpen dan esei sastra untuk mengisi hari-hari dengan dunia kata.

1 comment:

zubero_lontare said...

Asasalamu'alaikum guru bahasaku. Semoga dikau sentiasa dirahmati Allah..

saudaraku, mengapakah dikau nikmati indahnya pemandangan dari lantai 3 perpustakaan hamzah sendut berseorangan? tidakkah dikau tahu bahawa aku juga sentiasa meluangkan masaku di sana, di lantai yang sama? Ahh, sememangnya dikau terlalu asyik dengan keindahan di luar, tanpa kau sedari ada banyak juga keindahan di dalam. Selepas ini, janganlah dikau berseorangan lagi mengecapi keindahan. Sesungguhnya, keindahan itu akan lebih bermakna dan makin berganda kamanisannya apabila kita nikmati bersama, lewat komentar yang kreatif..

satu lagi guruku, mengapakah dikau repot mengatakan bahawa aku tiada mengutus sebarang komentar buatmu? sedang dikau langsung tidak pernah memberi komentar ke ruanganku...apakah dikau tidak sehat? Kabarkanlah kepadaku..agar bisa aku sama-sama merasai kesusahanmu, walaupun tidak berupaya menyembuhkan..

salam puitis dariku..
Zubir Yanaiki