Monday, June 03, 2013

Belajar Di Manapun Anak Berada

Saya tak sempat bertanya nama belia yang dengan sabar mengajari Nabbiyya penghitungan (pengiraan).  Sebelumnya, saya dihentikan oleh pramuniaga. Dengan ramah ia pun bertanya, berapa usia dan apa susu yang diminum oleh si kecil? MamilGold, tukas saya dengan suara yang ringan.

Dengan riang, ia pun menunjukkan kandungan (ingredients) Enfagrow A+ dan kelebihannya. Ibu Nabbiyya pun mendekati kami dan menyimak taklimat. Saya pun menjauh, menyusuri anjung obral tas dan sepatu bermerek. Alamak! Bagaimana barang berjenama bisa murah?

Di sini, Nabbiyya tak hanya belajar menambah angka, yang dilambangkan dengan pelbagai ikon dan gambar buah-buahan, malah anak berusia 4 tahun ini juga mendapatkan buku 'pelekat' (sticker) secara percuma, sehingga ia bisa menempel huruf dan angka dengan riang. Belajar melalui permainan mungkin lebih cocok untuk seusianya, sebagaimana teman-temannya yang lain di Sekolah Smart Kid Reader tak jauh dari rumah. Dengan memercayai orang lain untuk mengajari anak kita, hakikatnya kita berbagi bersama dalam menanamkan pengetahuan dan kesusilaan pada generasi baru. Semoga!

No comments: